PISANIE PRAC

Piszemy prace na zamówienie. Każda z prac przygotowywana jest indywidualnie na zamówienia dla klienta. Nasz kadra zmierzy się z każdym polonistycznym tematem. Więcej informacji:

INFO

ŚCIĄGI WYDRUKOWANE

Opracowaliśmy unikalne zestawy ściąg. Są to gotowe, wydrukowane komplety ściąg, które zostały przygotowane na bieżącą maturę. Więcej informacji o ściągach:

MATURA CD

Dzięki naszej płycie bez problemu przygotujesz się do matury. Na CD umieściliśmy gotowe wypracowania, opracowania, powtórki epok oraz wiele dodatków i bonusów, które pomogą Ci przygotować się do matury. Więcej informacji na temat wypracowań:

INFORMATOR

Strona główna » Matura cd » Ściągi z polskiego wypracowania z polskiego » Wypracowania z polskiego - spis  »  

>>>Kup "matura cd" !!!<<<

 

Wypracowanie to zostało zamieszczone automatycznie poprzez przekonwertowanie plików DOC na TXT. Skutkiem czego niektóre wypracowania są zamieszczone w nieestetyczny sposób za co bardzo przepraszamy wiąże się to z brakiem tabel i formatowania tekstu w plikach txt jak to ma miejsce w oryginalnych plikach doc zamieszczonych na płycie. Zamieszczone wypracowanie jest jedynie elementem informacyjnym i potwierdzającym wielkość naszego zbioru.


Poniżej przedstawione jest jedynie początkowa część wypracowania
znajdującego się na matura cd.
Oczywiście nie przedstawiamy całości
w celu zabezpieczenia się przed kopiowaniem.



XX-LECIE MIĘDZYWOJENNE. Filozofia, sztuka, literatura po roku 1918. 1. Nowe teorie filozoficzne które ukształtowały świadomość literatów i artystów po 1918 r.: a) materializm dialektyczny, dążył do uporządkowania i ułożenia w konsekwentny system prawideł rządzących światem, historią, naturą i stos. międzyludzkimi. b) niewiara w wartość poznawczą rozumu przy jednoczesnym przeświadczeniu, że świat może być poznany dzięki instynktowi i intuicji posiadanej głównie przez artystów (teoria fr. filozofa H. Bergsona). c) propagowanie przeświadczenia o ograniczonych możliwościach poznawczych nauki (H. Poincare [poękarę]). d) teoria pragmatyzmu głoszona przez Wiliama James a, który głosił, że poznanie nie zbliża człowieka do obiektywnej prawdy, a służy tylko zaspokojeniu jego praktycznych potrzeb.2. Przeciwstawienie temu pesymizmowi teorii filozoficznych wiary w nieograniczone możliwości poznawcze rozumu związanej z opracowaniem przez Einsteina teorii względności, która spowodowała przewrót w podstawach fizyki. 3 Ukształtowanie się pod wpływem kierunków filozoficznych nowych poglądów w dziedzinie psychiki: a) teoria podświadomości opracowana przez austriackiego lekarza i psychologa Z. Freuda, który głosił że motorem ludzkiego działania są przeżycia tkwiące w podświadomości hamowane przez kontrolę rozumu i przyjęte normy moralny. b) wprowadzenie do tej teorii nowych pierwiastków przez uczniów Freuda - A. Adlera i Karola Gustawa Junga c) behawioryzm protestujący przeciwko tradycyjnej psychice opartej na introspekcji (spojrzeniu do wewnątrz) i popularyzujący pogląd, że nowoczesna psychologia winna wysuwać wnioski tylko z zew. objawów zachowania się człowieka. 4. Wynikające z obserwacji dynamicznie zmieniającego się świata i rozwoju techniki przeświadczenie, że prawa rządzące światem ukryte są głębiej niż się dotychczas wydawało, a w związku z tym literatura i sztuka winna sięgać poza powierzchnię zjawisk, poza to co się dotychczas wydawało wiernym obrazem rzeczywistości. 5. Przemiany w dziedzinie sztuki dążącej do odtworzenia zjawisk dynamicznie zmieniającego się świata i indywidualnego ich przedstawiania przez poszczególnych artystów: a) uznanie za najw. wartość tej nowoczesnej sztuki umiejętności odzwierciedlania w niej indywidualnych cech twórczych artysty. b) wysoka ocena świeżości spojrzenia na tematy i oryginalności ich ujęcia (ceniono sztukę prymitywną). c) wynikające stąd nawiązanie do osiągnięć wybitnych artystów minionych epok tj. Pol Gogin, Pol Cezonne, Wincent van Gogh. d) powstanie w malarstwie nowego kierunku zwanego kubizmem (fr. cube [kib]- sześcian), do którego twórców należeli Pablo Picasso i Goż Bracque [brak], którzy sprowadzali kształty występujące w naturze do figur geometrycznych i dali początek tzw. malarstwu abstrakcyjnemu (traktowali obrazy jako kompozycje brył). 6. Ukształtowanie się pod wpływem nowych teorii w dziedzinie filozofii, psychiki i sztuki nowatorskich prądów poetyckich: a) ekspresjonizm (ekspresja- siła wyrazu uczuć), uznający za najw. wartość nowatorskiej poezji umiejętność spontanicznego wyrażanie przeżyć wew. twórcy. b) guturyzm (łac. futurus- przyszły), którego twórcą był Filipo Tomaso Marinetti, zrywał całkowicie z tradycją literacką na rzecz kultu cywilizacji urbanistyczno-technicznej i dążył do oddania jej dynamiki przez radykalne przetworzenie języka poetyckiego. c) dadaizm (fr. zabawka dziecinna- dada)- był skrajnym przejawem buntu przeciwko tradycji i głosił programowo bezsens poezji wychodząc z założenia, że utwory są tylko potokiem luźnych słów kojarzonych automatycznie. d) nadrealizm (surrealizm)- propagujący przeświadczenie że literatura dążąca do odtworzenia natury nie powinna jej odzwierciedlać mechanicznie, przeciwstawiał utartym koncepcjom myślowym swobodną grę wyobraźni (propagatorzy- Luis Aragon [aragą] i Andrę Breton [bretą]). e) neoklasycyzm- nawiązywał wprawdzie do tradycji klasycyzmu i symbolizmu ale propagował jednocześnie skrajny estetyzm widoczny w kulcie sztuki czystej pozbawionej balastu życiowych treści (najw. przedstawiciele: Eluard i Bremąd). 7.Nowe tendencje w dziedzinie powieści: a) przeświadczenie jej twórców że przeobrażeń szybko zmieniającego się świata nie można ująć w formę obiektywnego opisu. b) nasycenie prozy pierwiastkami subiektywizmu, uczynienie jej narzędziem odtwarzania indywidualnych odczuć twórcy. c) zerwanie z tradycjami kompozycji powieści realistycznej, częste przerywanie toku akcji przez nie związane z nią luźne wynurzenia autora. d) częste występowanie w poezji tego okresu akcentów protestu przeciwko wojnie (wielkie cykle powieści pacyfistycznych). e) nawiązanie do bezwzględnej szczerości w sposobie wyrażania uczuć, nawet tych najbardziej intymnych, dotychczas przemilczanych w literaturze. f) zastąpienie realistycznych opisów przez skrót myślowy, wielką metaforę lub ukryty podtekst myślowy. XX- lecie międzywojenne w Polsce. 1. Rozwój literatury międzywojennej w latach 1918-1939. 2. Odzyskanie przez Polskę niepodległości w roku 1918 (po długotrwałym okresie niewoli obejmującym ponad 120 lat); wpływ tego faktu na uczucia Polaków: a) żywiołowa radość, która ogarnęła wszystkich a przede wszystkim literatów zwolnionych już w zmiennych warunkach politycznych z moralnego obowiązku eksponowania problemów narodowych i mogących odzwierciedlać w swojej twórczości indywidualne zainteresowania (tego rodzaju odczucia literatów wyraża dwuwiersz A. Słonimskiego: Ojczyzna moja wolna, wolna, Więc zrzucam z ramion płaszcz Konrada ). b) rychłe ustąpienie początkowego entuzjazmu zawiedzionym nadziejom, rozżaleniu a nawet rozgoryczeniu; szybko okazało się że nowo wyzwolona ojczyzna jest już całkowicie odmienna od jej obrazu wymarzonego w latach niewoli (te zawiedzione nadzieje znalazły odzwierciedlenie w utworach tj. Przedwiośnie Żeromskiego , Pokolenie Marka Świdy Adama Struga czy Romans Teresy Hennert Zofii Nałkowskiej). c) pojawienie się nastrojów niepokoju i poczucia zagrożenia w związku ze wzrostem popularności haseł faszystowskich napływających do Polski z Niemiec i Włoch. 3. Dwa okresy w rozwoju literatury tego okresu: a) pierwszy przypadający na lata dwudzieste w którym początkowe nastroje radości ustąpiły rychło miejsca rozgoryczeniu i rozczarowaniu w związku z sytuacją zaistniałą w nowo wyzwolonej ojczyźnie. b) drugi przypadający na lata trzydzieste- uległy wtedy zaostrzeniu sprzeczności będące konsekwencją niesprawiedliwości społecznej rodzącej bunt pokrzywdzonych (tego typu nastroje znalazły odzwierciedlenie w twórczości poetów rewolucyjnych tj. Broniewski, Stande, Wandurski, a także w utworach W. Wasilewskiej i Leona Kruczkowskiego); pod koniec tego okresu spotęgowały się nastroje niepokoju wywołane wzrostem popularności haseł faszystowskich i przewidywanego w związku z tym rychłego niebezpieczeństwa wojny- tego typu nastroje znalazły odbicie w twórczości poetów skupionych wokół czasopisma Żagary (np. Czechowa, Miłosza, Leśmiana), a także w wierszach tj.: Bagnet na broń W. Broniewskiego czy Niemcom i Pożegnanie Czorsztyna A. Słonimskiego. 4. Ugrupowania ideowe do których należeli literaci tworzący w tym okresie: a) demokratyczne do którego należał Żeromski (uważany za jego przywódcę), a także Julian Tuwim, M. Dąbrowska, Z. Nałkowska, P. Gojawiczyńska i Halina Górska. b) rewolucyjne- reprezentowane przez Broniewskiego, Standego i Wandurskiego (autorów trzech salw ), jak również Wasilewską i Kruczkowskiego. c) prorządowe- do którego należał K.H. Roztworowski, K. Wierzyński, W. Sieroszewski. d) katolickie- rep. przez Zofię Kossak-Szczucką, J. Parandowskiego i początkowo J. Andrzejewskiego. 5. Ugrupowania poetyckie występujące w owym okresie: a) skamandryci (od czasopisma Skamander , które było ich organem prasowym), do którego należał Tuwim, Słonimski, Jan Lechoń, Wierzyński, Iwaszkiewicz, Maria Pawlikowska Jasnorzewska- uważali za swojego duchowego przywódcę L. Staffa, nawiązywali do tradycji literackiej, ale protestowali przeciwko bezideowości poezji młodopolskiej, czego najlepszym dowodem jest treść wiersza Tuwima Dziesięciolecie . b) awangarda poetycka zwana też awangardą krakowską, której przywódcą był J. Przyboś, a teoretykiem T. Peiper, a organem prasowym czasopismo Zwrotnica ; zerwali oni z tradycją literacką na rzecz starań o odtworzenie dynamiki współczesnego świata, kultu cywilizacji urbanistyczno-technicznej i tzw. trzech M (masy, miasta, maszyny) nawiązywali do takich modnych na zachodzie kierunków jak dadaizm i ekspresjonizm. 6. Sławne kierunki i tendencje w prozie tego okresu: a) realizm nazwany małym realizmem w odróżnieniu od wielkiego realizmu drugiej połowy XIX w. Zaprezentowany przez M. Dąbrowską, Żeromskiego, P. Gojawiczyńską, Z. Nałkowską. b) naturalizm, którego pewne elementy można było dostrzec w prozie Żeromskiego, Nałkowskiej i J. Kadema Bandriowskiego. c) psychologizm- kierunek utworzony przez M. Prusta znalazł odbicie w utworach Nałkowskiej. d) tzw. teorie estetyczne wyrażające się w łączeniu kultury polskiej z ogólnoeuropejską, wystąpiły w twórczości J. Iwaszkiewicza głównie zaś jego powieści pt. Pasje błędomierskie . e) metoda realizmu socjalistycznego, której twórcą był Maksym Gorki (zastosował ją w swojej powieści pt. Matka ) znalazła odzwierciedlenie w twórczości W. Wasilewskiej i Kruczkowskiego. f) nastroje niepokoju i poczucia zbliżającej się katastrofy znalazły odzw. w fantastyczno-groteskowych utworach Brunona Schulza ( Sklepy cynamonowe Sanatorium pod klepsydrą ) i w Ferdydurke Gombrowicza. 7. Czasopisma wydawane w tym okresie: a) Sygnały , Oblicze dnia , Po prostu , Miesięcznik literacki - czasopisma o charakterze postępowym. b) Wiadomości literackie - czasopismo o charakterze liberalno-mieszczańskim z którym współpracował T. Boy Żeleński. c) Prosto z mostu - czas. o charakterze reakcyjnym na usługach kół faszystowsko-nacjonalistycznych. Tradycja literacka i przejawy demokratyzmu w międzywojennej poezji J. Tuwima. 1. Twórczość Tuwima: a) tomiki poezji: Czyhając na Boga , Sokrates tańczący , Wierszy tom czwarty , Treść gorejąca , Rzecz Czarnoleska , Biblia cygańska , Słowa we krwi ; b) poematy: Kwiaty polskie , Bal w operze ; c) antologie: Cztery wieki fraszki polskiej , Polska nowela fantastyczna ; d) utwory dla dzieci np. Lokomotywa ; e) liczne przekłady (lit. Rosyjskiej); Prośba o piosenkę 1. Wyrażenie chęci pisania takich utworów, które by piętnowały możnych i tyranów, ich krzywdzący stosunek do ludu. 2. Niewiara w siłę duchową ludu, w obronie którego występuje autor: Czcze serca noszą, krzycząc za kawałek chleba ? A biegną za orkiestrą co gra capstrzyk królom . 3. Pragnienie nadania swoim utworom siły oddziaływania, takiej jaką posiada broń szybkostrzelna. 4.Ideologia utworu jako wyraz demokratyzmu autora. Sitowie. 1. Treść wiersza jako wyraz nasilającej się z biegiem lat w twórczości Tuwima tendencji do osiągnięcia wirtuozerii w zakresie doboru poetyckiego słowa (zgodnie z hasłem Norwida zawartym we wstępie do Vade mecum - odpowiednie dać rzeczy słowo . 2. Uświadomienie sobie przez autora rozdźwięku między słowem, a wrażeniami przeżywanymi bezpośrednio szczególnie zaś subtelnymi wzruszeniami lirycznymi. 3. Uzasadnienie słuszności tego przekonania w próbie określenia wrażeń zmysłowych wywołanych widokiem sitowia i pachnącej mięty rosnącej nad wodą, które trudno mu było nazywać za pomocą odpowiednich słów. 4. Końcowa refleksja poety, że już zawsze będzie musiał podejmować wielki trud nazywania przeżyć wynikających z bezpośredniej obserwacji świata przy pomocy swoistego języka poetyckiego ukształtowanego na wieloletniej tradycji. Rzecz Czarnoleska. 1. Tytuł wiersza (Jednocześnie tytuł tomiku poezji) jako bezpośrednie nawiązanie do tradycji polskiej poezji (stworzonej przez Kochanowskiego i Norwida), której bezpośrednim spadkobiercą czuł się Tuwim. 2. Potraktowanie tego tytułowego zwrotu wziętego z Norwida jako metafory poezji nie tylko Kochanowskiego, ale w ogóle poezji narodowej. 3. Skojarzenie z pojęciem poezji tworzenia ostatecznego i koniecznego ładu wyłaniającego się z chaosu, wyzwalającego się z niego ciemnego sensu człowieczego. 4. Bliska romantyzmowi i symbolizmowi interpretacja poezji i poety jako człowieka natchnionego odkrywającego dotychczas ukryte prawdy i znaczenia. Do losu. 1. Nadanie utworowi charakteru poetyckiego testamentu artystycznego dla potomnych (podobnie jak: Testament mój Słowackiego, Exegi monumentum Horacego, Pomnik Puszkina). 2. Refleksja autora nad sensem i wart. własnego życia, które zostało wyposażone przez los w wiele cenionych wartości (młodość, bogactwo, miłość, talent poetycki). 3. Uznanie za największą wartość talentu poetyckiego, który jak sugeruje autor zapewni mu pośmiertną sławę (dzięki stworzonym dziełom). 4. Zajęcie zdystansowanej postawy wobec tej perspektywy sławy pośmiertnej, postawy wynikającej z przeświadczenia autora, że największą wart. jest życie (dlatego też blask pośmiertnej sławy nazwał zimnym i okrutnym). 5. Uwypuklenie smutku, melancholii, a nawet śmieszności zwrotów podkreślających wartość pośmiertnej sławy w sytuacji, gdy samo życie uległo unicestwieniu. Do prostego człowieka. 1. Nadanie utworowi charakteru satyry antywojennej i antyimperialistycznej o wielkiej sile agitacyjnej. 2. Apostrofa do prostych ludzi ze wszystkich krajów aby się nie pozwolili skłonić do uczestnictwa w wojnie, która służy interesom imperialistów, bądź to zagrożonych w swoim dotychczasowym stanie posiadania: Coś im w bankach nie sztymuje , bądź też pragnących powiększyć posiadane majątki, zdobyć terytoria będące źródłem surowca lub rynków zbytu: Im gdzieś nafta z ziemi sikła ? I obrodziła dolarami . 3. Wykpienie przez autora argumentów pseudopatriotycznych i pseudoreligijnych, przy pomocy których propaganda imperialistyczna usiłuje skłonić prostych ludzi do uczestnictwa w wojnie. 4. Apel do prostych ludzi, aby odmówili swojego udziału w takiej wojnie, która im zagraża utratą życia, a służy wzbogaceniu się imperialistów (nawołuje do biernego oporu w słowach: rżnij karabinem w bruk ulicy ). 5. Dostosowanie do treści wiersza jego formy: apostrofy, zdania wykrzyknikowe, zwroty z broszur politycznych i gazet, wulgaryzmy (np. rozchami, rozścierwi, rżnij). Do krytyków. 1. Adresowanie utworu do krytyków reprezentujących pokolenie starsze domagające się akcentowania w poezji atmosfery podniosłości i wybierania podniosłych tematów. 2. Zawarty w wierszu opis jazdy tramwajem, wyakcentowanie w nim radości życia, a nawet młodzieńczego entuzjazmu wywołanego zupełnie zwykłymi widokami i obrazami (majowa zieleń w mieście, czy dzwonki tramwajów). 3. Akcent przekory widoczny w ostatnich dwóch wersach utworu (Tuwim wyraził w nim przekonanie, że codzienność, a nawet proza życia posiada także walory poetyckiego piękna). Mieszkańcy. 1. Nadanie utworowi charakteru satyry skierowanej przeciwko znienawidzonym przez poetę tępym kołtunom, do których porównał ograniczonych umysłowo mieszczan. 2. Skrytykowanie i ośmieszenie takich właśnie mieszczuchów, których ograniczoność umysłową i koncentrację uwagi na codzienności, a nawet przyjemnościach życia sygnalizuje już wygląd ich mieszkań, w których pleśnią i kopciem pełznie po ścianach ? zgroza zimowa i ciemne konanie . 3. Przejawy ograniczoności umysłowej mieszczuchów, którzy: a) w prowadzonych przez siebie rozmowach nie potrafią wyjść poza sprawy związane z codziennością życia; b) wykazują się typową dla ludzi głupich pewnością siebie, a także niczym nie uzasadnioną pychą; c) nie potrafią wysuwać wniosków uogólniających ani powiązań przyczynowo-skutkowych między najprostszymi zjawiskami ( A patrząc widzą wszystko oddzielnie, Że dom.. że Stasiek.. że koń.. że drzewo. ). d) bezkrytycznie przyjmują wszystkie informacje zawarte w gazetach, nie potrafią się doszukać żadnych związków między zjawiskami, jakie one sygnalizują i dlatego często wysuwają bzdurne wnioski; e) są ślepo przywiązani do zgromadzonych przez siebie dóbr materialnych ( Święte nabytki, swoje wyłączne, zapracowane ). 4. Wzmożenie ekspresji utworu poprzez wprowadzenie do niego nie tylko jęz. poetyckiego, ale także brutalizmów i wulgaryzmów ( zasypiają z mordą na piersi w strasznych mieszkaniach straszni mieszczanie ). Zieleń. 1. Wyrażenie przez autora poglądu, że nie wystarczy znajomość poszczególnych słów, wchodzących w zakres ojczystej mowy, ale się należy doszukiwać źródeł ich powstania i zmian jakie dokonały się w procesie ich doskonalenia. 2. Określenie swojego szczególnego zainteresowania historią ojczystego języka i tworzących go słów ojczyzna-polszczyzna (porównanie się poety do różdżkarza poszukującego źródeł ojczystej mowy). 3. Uznanie tych swoich zainteresowań i możliwości pisania wierszy za jedyny sens życia (była to jednocześnie manifestacja uczuć patriotycznych i forma ucieczki poety od niesprzyjającej atmosfery politycznej, gdyż prasa zarzucała mu duchową obcość , nazwał więc swoim domem cztery ściany wiersza ). Charakterystyczne cechy poezji Tuwima. 1. Młodzieńcza radość i entuzjazm znamienne dla pierwszego okresu twórczości, które w następnym okresie zostały zdominowane przez nastrój melancholii, a nawet smutku. 2. Aktualność poruszanych problemów politycznych i społecznych (protest przeciwko wojnom imperialistycznym, poświęcanie utworów wydarzeniom z życia politycznego np. Pogrzeb Gabriela Narutowicza ) piętnowanie ograniczoności horyzontów myślowych mieszczaństwa i typowo kapitalistycznej pogoni za pieniądzem. 3. Demokratyzm widoczny w krytyce możnych i tyranów gnębiących lud, pragnienie występowania w obronie tego ludu i uświadomienia go jakie są prawdziwe przyczyny wojen, w których oni walczą i giną (niewiara poety w to by lud sam mógł wywalczyć należne mu prawa). 4. Uznanie bohaterem swych utworów prostego człowieka, rozpatrywanie problemów jego życia w taki sposób, jakby i sam poeta był jednym z tłumu (zlikwidowanie przez Tuwima charakterystycznego dla poezji młodopolskiej dystansu między twórcą a ludem, któremu poświęcił swoje wiersze). 5. Hołdowanie tradycji literackiej (szczególnie poezji Norwida i Kochanowskiego). 6. Dostosowanie prostoty poetyckiego języka do treści poświęconych ludowi (np. wiersz Do prostego człowieka ). 7. Częste operowanie brutalizmami, wulgaryzmami i zdaniami wykrzyknikowymi w celu spotęgowania poetyckiej ekspresji pisanych wierszy. 8. Posługiwanie się skrótami myślowymi co służyło zdynamizowaniu treści. Geneza Przedwiośnia Żeromskieo.1. Wielka radość Żeromskiego wywołana odzyskaniem przez Polskę wolności w 1918r. 2. Związana z tym faktem ożywiona działalność społeczna i publicystyczna pisarza (organizowanie wspólnie z Kasprowiczem plebiscytu na Warmii i Mazurach, liczne artykuły zamieszczone w prasie a związane tematycznie z kwestiami społecznymi i narodowymi. 3. Szczególny entuzjazm Żeromskiego wywołany odzyskaniem dostępu do morza, a odzwierciedlony w tzw. trylogii morskiej: ( Międzymorze , Wisła , Wiatr od morza ). 4. Powstanie w tym okresie szeregu utworów dramatycznych nawiązujących zarówno do narodowej przeszłości jak też prezentujących problemy życia współczesnego autorowi: Róża , Sółkowski , Turoń , Biała rękawiczka , Ponad śnieg bielszym się stanę , Uciekła mi przepióreczka . 5. Inne utwory Żeromskiego: a) Przedwiośnie b) Puszcza jodłowa - poemat prozą, wspomnienie czasów dzieciństwa i młodości, a będący ilustracją silnego, uczuciowego związku autora z jego najbliższą ojczyzną tj. okolicami Gór Świętokrzyskich. 6. Przedwiośnie - utwór powstały w 1924, a wydany w 1925r. Jako najbardziej dojrzała pod względem ideowym powieść Żeromskiego (pisarz zrezygnował z łatwego optymizmu na rzecz obiektywnej a nawet niezwykle realistycznej sceny sytuacji zaistniałej w Polsce po 1918r). 7. Przyczyny napisania powieści: a) rozczarowanie a nawet rozgoryczenie sytuacją w nowo wyzwolonej ojczyźnie, która okazała się krańcowo różna od tej jaką sobie wymarzyli Polacy w latach niewoli; b) chęć zwrócenia uwagi rodaków na różnorodne przejawy złą istniejące w Polsce, a tym samym konieczność przedsięwzięcia środków które by zmierzały do ich likwidacji; c) utwierdzenie się Żeromskiego w przekonaniu że naprawy zła istniejącego w życiu społecznym nie może dokonać jednostka, choćby była najbardziej szlachetna; d) doskonała znajomość życia różnych środowisk społ. w Polsce tego okresu; e) Wybuch rewolucji październikowej w Rosji; wiadomości o jej przebiegu czerpał Żeromski z polskiej prasy przedstawiającej je w sposób tendencyjny oraz z relacji dwóch Polek, które okres rewolucji spędziły w Baku tj. pani Przedborskiej i Czarnockiej. Kontrasty społeczne jako tło akcji Przedwiośnia . 1. Czas akcji: okres po 1914r. Do 1924r. (od I wojny św. do roku powstania powieści). 2. Miejsce akcji: rosyjskie miasto Baku, w którym bohater spędził swoje dzieciństwo, Warszawa, Nawłoć, Odolany, Chłodek, Leniec i ponownie Warszawa. 3. Wydarzenia i sytuacje stanowiące tło akcji Przedwiośnia : a) wybuch I wojny św. i powołanie do wojska w związku z powszechną mobilizacją Seweryna Baryki (początkowo rodzina otrzymywała od niego wiadomości, a po pewnym czasie władze wojskowe zawiadomiły jego żonę, że został uznany za zaginionego); b) wybuch i przebieg rewolucji październikowej ukazanej na przykładzie miasta Baku, a poprzedzonej walkami Tatarów i Ormian zakończonymi ostatecznie rzezią Ormian; prezentacja całego szeregu bulwersujących scen związanych z wypadkami rewolucyjnymi- liczne przypadki bezprawia i mordów w ramach finalizowania zadawnionych porachunków, ogólny chaos, głód zagrażający wszystkim, strumienie krwi płynące ulicami miasta, stosy trupów rzucane do morza i wyrzucane na brzeg przez fale; c) wojna polsko-rosyjska w 1920r. Związana z powszechnie deklarowanymi chęciami uczestnictwa w walkach o wolność ojczyzny (uczestniczył w nich również podobnie jak niemal wszyscy studenci Cezary Baryka wraz ze swoim przyjacielem Hipolitem Wielosławskim, któremu uratował życie, a po zakończeniu walk udał się wraz z nim do Nawłoci, rodzinnego majątku Wielosławskich. 4. Kontrasty istniejące w życiu społecznym nowo wyzwolonej Polski: a) sprowadzający się tylko do przyjemności i rozrywek, pasożytniczy tryb życia ziemiaństwa, reprezentowanego przez Wielosławskich, Laurę Kościeniecką z Leńca, Barwickiego i Pana Storzana z Odolan (nie mieli żadnych obowiązków, całą swoją energię koncentrowali na obmyślaniu rozrywek między kolejnymi posiłkami, nawet noszące wszelkie znamiona szlachetności przedsięwzięcie jakim była chęć niesienia pomocy ofiarom wojny, zrealizowała się ostatecznie w formie balu w Odolanach); b) niezwykła nędza życia warstw najniższych, reprez. przez ubogich mieszkańców W-wy (85% dzieci robotniczych chorowało na gruźlicę, życie dorosłych było bardzo krótkie), komorników z Chłodka (żyli kontem u bogatych gospodarzy, ich dzieci masowo umierały na choroby zakaźne, chorych starych ludzi wynoszono na mróz aby tam szybciej umierali) i chłopów z Odolan (już wczesnym świtem musieli wstawać do ciężkiej pracy); c) rozwój ruchu robotniczego związanego ze wzrostem popularności ideałów komunistycznych, represje stosowane przez władze wobec działaczy robotniczych. Cezary Baryka jako reprezentant pokolenia. 1. Wyznaczenie C. Baryce bohaterowi Przedwiośnia roli reprezentanta pokolenia, tego które przeżywało radość wywołaną odzyskaniem przez ojczyznę wolności, a później doznał rozczarowania, że nowa Polska nie spełniła pokładanych w niej nadziei). 2. Przyczyny które spowodowały nadanie bohaterowi takiej roli: a) był Polakiem urodzonym i wychowanym w ros. mieście Baku; b) rodzice, będący także Polakami rozwinęli w nim silną emocjonalną więź z ojczyzną, za którą stale tęsknili (po przybyciu do Nawłoci Baryka poczuł się jak w dawno utraconej rodzinie (ludzie wydali mu się bliscy, a przyroda pełna uroku i od dawna znana- szczególnie staw Sekuła, za którym matka bohatera przepłakała całe życie ; c) był jednak człowiekiem przybyłym z zewnątrz i mógł obiektywnie, a nawet z pewnego dystansu ocenić sytuację zaistniałą w nowej Polsce. 3. Stosunek Baryki jako reprezentanta pokolenia do sytuacji zaistniałej w Polsce po 1918r.: a) podobnie jak wszyscy Polacy doznał uczucia rozczarowania, że nie spełniła ona pokładanych w niej nadziei (daremnie szukał szklanych domów); b) jako człowiek przybyły zewnątrz obiektywnie i łatwiej niż Polacy dostrzegł i ocenił prawdziwe przyczyny zła istniejącego w Polsce upatrując je przede wszystkim w kontrastach społecznych, krzywdzie doznanej przez warstwy najniższe na co wskazują jego słowa Jedni mają jadła tyle, że uczynili z niego kult, obrzęd, obyczaj i jakąś świętość, a drudzy po to tylko żyją aby nie zdychać z głodu ; c) wziął aktywny udział w dyskusjach nad projektami naprawy złej sytuacji ist. w ojczyźnie, ale także wykazał ich nieprzydatność w praktyce życiowej; d) brał pod uwagę możliwość wybuchu rewolucji społecznej w Polsce, o ile istniejąca w niej sytuacja nie ulegnie zmianie; e) rozsądnie ocenił że polska klasa robotnicza przeżarta nędzą i chorobami , nie może spełnić roli siły odrodzeniowej ponieważ sama potrzebuje pomocy i uzdrowienia; f) ostatecznie przyłączył się do manifestujących robotników idących na Belweder, dając w ten sposób wyraz przeświadczeniu, że przyszłość Polski należy mimo wszystko kojarzyć z następstwami ruchu o takim charakterze. Przedwiośnie jako powieść-pytanie o drogi rozwojowe Polski. 1. Napisanie Przedwiośnia jako forma włączenia się przez Żeromskiego do ogólnonarodowej dyskusji nad możliwościami poprawy złej sytuacji zaistniałej w nowo wyzwolonej Polsce. 2. Zaprezentowanie przez pisarza w tym utworze trzech projektów naprawy tej sytuacji, które jednakże zostały poddane krytyce przez samego autora wykazującego ich nieprzydatność za pośrednictwem postaci występujących w Przedwiośniu - z tego też względu nazywana ona bywa powieścią-pytaniem o drogi rozwojowe Polski . 3. Projekty naprawy złej rzeczywistości przedstawione w utworze: a) niezwykłe wynalazki techniczne symbolizowane przez szklane domy, niezwykle tanie, wygodne, dostępne dla wszystkich (produkowane z nadmorskiego piasku), o których opowiadał Cezaremu jego ojciec; Cezary odnińósł się sceptycznie do tej relacji stwierdzając, że to musi być jakaś krucha i łatwo tłukąca się cywilizacja , zaś po przyjeździe do Polski przekonał się, że owe szklane domy których daremnie poszukiwał były tylko wytworem wyobraźni jego tęskniącego za ojczyzną ojca; b) umiarkowane reformy ekonomiczno-społeczne, których projekt opracował Szymon Gajowiec zamierzając je spopularyzować w pisanej przez siebie książce o nowożytnej Polsce (podniesienie poziomu oświaty, wzmocnienie armii, stabilizacja wartości pieniądza, poprawa losu chłopów poprzez parcelacje pańskich majątków); i tę drogę pisarz uznał za nierealną stwierdzając za pośrednictwem Baryki, że książka Gajowca jest tylko stosem papierów i niczym więcej , a przedstawione w niej projekty reform pasują do życia jak pięść do nosa ; c) droga rewolucji społecznej, którą autor także odrzucił przedstawiając na przykładzie Baku ogrom zła będącego jej następstwem i sugerując za pośrednictwem bohatera, że polska klasa robotnicza przeżarta nędzą i chorobami nie jest w stanie zorganizować ruchu o takim charakterze i zasięgu działania; stwierdził jednakże, że rewolucja jest koniecznością wyższą ponad wszystko , wielką choć może omylną próbą naprawy ludzkości , nieuchronnym następstwem niesprawiedliwości społecznej, procesem którego zorganizowanie wymaga siły i odwagi ( macie wy odwagę Lenina, aby wszcząć dzieło nieznane, zburzyć stare a wszcząć nowe ); ze sposobu w jaki autor przedstawił wypadki rewolucyjne w Baku można wywnioskować, że sam bał się rewolucji i chciał przerazić jej wizją polskie klasy posiadające, zaś ostatnią scenę utworu przedstawiającą Baryke idącego w grupie manifestantów na Belweder, można wyjaśnić jego przeżyciami natury osobistej, konkretnie zaś utratą nadziei na odnowienie romansu z Laurą (jednak nawet w tym tłumie manifestantów bohater zajął postawę wyobcowaną, gdyż wyszedł z szeregu i parł oddzielnie na czele zbiedzonego tłumu ). Kompozycja, język i styl Przedwiośnia . 1. Celowe zastosowanie symbolu- szklane domy jako symbol marzeń Polaków o wyzwolonej i sprawiedliwej ojczyźnie, symboliczne znaczenie tytułu zapowiadającego nadejście wiosny czyli lepszych czasów w narodowym życiu (pisarz zamierzał napisać dalszy ciąg Przedwiośnia pt. Wiosna ); symboliczny tytuł trzeciej części utworu Wiatr od wschodu będący rodzajem sygnału, że rozwój ruchów robotniczych w Polsce był pewnego rodz. konsekwencją ruchów rewolucyjnych w Rosji. 2. Umiejętne operowanie kontrastami zarówno w sposobie prezentacji problemów natury społecznej (komfort i beztroska mieszkańców Nawłoci- nędza komorników z Chłodka), idei (idea rewolucyjna i reformistyczna) jak też ich rzeczników bądź też przeciwników (fanatyzm Lulka- sceptycyzm Baryki). 3. Wyposażenie bohatera w cechy pozwalające mu wystąpić w roli reprezentanta pokolenia. 4. Upodobnienie kompozycji powieści do utworów dramatycznych- pierwsza część pt. Szklane domy stanowi rodzaj wprowadzenia, druga- Wiatr od Wschodu - rozwiązanie akcji. 5. Artystyczne mistrzostwo scen humorystycznych (J. Barykowa jadąca w dorożce i rozmawiająca z woźnicą, W. Okszyńska uciekająca przed perliczką). 6. Dostosowanie różnych rodzajów stylu do prezentowanych w utworze treści: a) liryczny we wspomnieniach Cezarego o matce; b) polemiczny w prezentacji projektów naprawy rzeczywistości; c) patetyczny w wypowiedziach na temat przyszłej Polski; d) narracyjny w opisie zdarzeń związanych z rewolucją. Międzywojenna poezja W. Broniewskiego. 1.W.B. ur. się 17.7.1897r., a zmarł 10.2.1962r. jako jeden z najwybitniejszych poetów polskich. 2. Twórczość: a) tomiki poezji: Wiatraki , Trzy salwy , Dymy nad miastem , Krzyk ostateczny , Troska i pieśń ; b) poematy: Komuna paryska , Wisła , Mazowsze ; c) współpraca a czasopismami: Dźwignia i Miesięcznik literacki . Poezja 1. Związek wymowy i treści wiersza, który ma cechy utworu programowego z deklaracją otwierającą poetycki biuletyn Trzy salwy . 2. Krytyka oderwanej od życia poezji lirycznej symbolizowanej przez majową noc uśpioną w jaśminie przy jednoczesnym stwierdzeniu że nie spełnia ona swojego zadania tj. nie odzwierciedla realiów życia. 3. Wyrażenie przez poetę przekonania związanego z jego poglądami rewolucjonisty, że poezja powinna pełnić rolę czynnika pobudzającego lód do walki o należne mu prawa radość ludzka zwyczajna jasne i piękne życie . 4. Wskazanie na możliwość powrotu poezji do tonów lirycznych już po osiągnięciu celu tj. wprowadzeniu powszechnego dobra i sprawiedliwości (wiersze zdaniem autora powinny utrwalać pamięć o tych którzy polegli w walce o tę sprawiedliwość). Zagłębie Dąbrowskie . 1. Treść wiersza jako wyraz realizacji programu poetyckiego zawartego w wierszu Poezja (taki charakter mają też wiersze: Do towarzysza więźnia , Księżyc ulicy pawiej , Łódź , Na śmierć rewolucjonisty ). 2. Zobrazowanie sytuacji panującej w Zagłębiu D. W okresie xx-lecia międzywojennego; nędza życia górników, z pracy których ciągnęli zysk kapitaliści, kryzys w przemyśle, rozwój haseł faszystowskich, narastanie buntu wśród górników świadomych swej krzywdy. 3. Charakterystyczne zakończenie utworu, któremu autor nadał podwójny sens, a mianowicie dosłowny (wysadzenie ścian węglowych przy pomocy dynamitu), metaforyczny (podkreślenie gotowości górników do podjęcia walki z krzywdzicielami w zwrocie zapalać. Gotowe?- Gotowe! ).4. Dostosowanie do agitacyjnego, rewolucyjnego charakteru wiersza jego formy, a przede wszystkim słownictwa zaczerpniętego z broszur politycznych: Kryzys w ciężkim przemyśle płace górników głodowe ich twarze nieprawomyślne? ich domy antypaństwowe . 5. Metafory użyte w wierszu wzięte z życia i pracy górników: Szybie milczący i ciemny ożyjesz i będziesz gadał . 6. Posłużenie się formą wiersza tomicznego czyli takiego, że w każdym wersie występuje jednakowa ilość sylab akcentowanych. Przyjacielu los nas poróżnił . 1. Utwór jako rodzaj poetyckiej odpowiedzi, na zarzuty postawione Broniewskiemu, że w jego poezji znajduje się wiele tonów lirycznych. 2. Zdecydowane stwierdzenie autora, że przedmiotem zainteresowania jego poezji jest człowiek i sprawy życia, swoim wierszom nadaje rolę oręża w walce o sprawiedliwość społeczną. 3. Wywodzące się z romantyzmu przekonanie poety, że poeta sam wie najlepiej jaką rolę wyznaczyć swojej poezji i jakimi środkami się posługiwać. Bagnet na broń . 1. Wiersz powstał w 1939r. pod wpływem narastającego zagrożenia ze strony Niemiec hitlerowskich. 2. Zwrócenie się z apelem do wszystkich Polaków aby się przygotowali do odparcia wroga, do obrony domu- Polski. 3. Sugestia, że w walce z wrogiem ojczyzny powinni brać udział wszyscy Polacy bez względu na rachunek krzywd, w walce tej powinni nawet złożyć swoje życie, gdyby zaistniała taka potrzeba. 4. Nawiązanie do słów gen. Cambronne [kambrona] gwardia umiera ale się nie poddaje w celu uświadomienia Polaków, że oni powinni walczyć do końca i nie brać pod uwagę możliwości poddania się. Charakterystyczne cechy poezji Broniewskiego. 1. Korzystania a wzorców przeszłości zwłaszcza tych, których dostarczała mu poezja narodowa. 2. Zespolenie dawnej nuty poezji romantycznej z nową tematyką współczesnej walki proletariatu, romantycznego słownictwa z potocznym językiem swoich czasów. 3. Umiejętne nadawanie walorów poetyckich utartym zwrotom z gazet i manifestów. 4. Wprowadzenie do swej liryki konkretnej rzeczywistości, społecznych i politycznych realiów życia, walk klasy robotniczej. 5. Częste posługiwanie się wierszem tomicznym tj. opartym na równej liczbie akcentów w wierszu np. Zagłębie Dąbrowskie . 6. Nadanie nowych poetyckich walorów słowom i zwrotom utartym (zestawienie romantycznych słów jak np. gniew, pieśń, serce ze słowami z jęz. żołnierskiego tworząc zwroty w rodzaju: ogniomistrzu serc i słów , wiersz mój gniewny , broń szybkostrzelna . 7. Charakterystyczne przejście od prozaików do czystej liryki. Geneza Granicy Z. Nałkowskiej. 1. Z. Nałkowska (1894-1954) jako jedna z najwybitniejszych reprezentantek literatury polskiej. 2. Decydujący wpływ rodzinnego domu pisarki kultywującego tradycje naukowe i wartości duchowe (jej ojciec Wacław Nałkowski był znanym geografem, utrzymywał kontakty z innymi naukowcami i ludźmi ze świata kultury) na wczesny rozwój intelektualny późniejszej pisarki. 3. Znamienne dla pierwszego etapu twórczości pisarki, a wynikające ze zbyt małego jeszcze zasobu życiowych doświadczeń, koncentracja uwagi na analizie stanów psychicznych postaci, mało związanych z życiem. 4. Zdecydowany zwrot w sposobie widzenia świata i człowieka przez autorkę spowodowany doświadczeniami i przeżyciami z I w. św., gdyż dopiero wówczas dostrzegła ona jak sama stwierdziła kim jest człowiek, czym są ludzie . 5. Będące przejawem tej zmiany zainteresowanie problemami natury społecznej przy jednoczesnym nastawieniu się na eksponowanie problemów jakie musi przeżyć i pokonać człowiek uwikłany w problemy życia społecznego. 6. Twórczość Z. Nałkowskiej: a) powieści: Kobiety , Rówieśnice , Dom nad łąkami , Romans Teresy Hennert , Granica . b) dramaty: Dzień jego powrotu , Dom kobiet , Renata Słuczańska ; c) opowiadania i reportaże: Ściany świata , Medaliony ; d) Dzienniki czasów wojny relacjonujące przeżycia pisarki i jej rodaków w okresie II w. św., a będące fragmentem całości Dzienników obejmujących o wiele dłuższy okres. 7. Przyczyny napisania Granicy - powieści wydanej w 1935r.: a) istniejąca w owym okresie moda na pisanie utworów poświęconych problemom natury społ. i moralnej; b) zainteresowania pisarki ...

 

>>>Kup "matura cd" !!!<<<

SZYBKA ŚCIĄGA








Lektury - spis. Jak pisać.

PRZYDATNE INFORMACJE

» bezpłatna powtórka przed maturą z WOS’u

» wiosenny semestr na Uniwersytecie

» internetowe warsztaty dla maturzystów

» salon edukacyjny Perspektywy 2011

» konkurs na najciekawszą trasę wycieczki

» weź udział w projekcie edukacyjnym

SZUKANE W PORTALU

» karta pracy tadeusz borowski odpowiedzi

» wiersz o roztargnionej królewnie

» czyje portrety znajdują się w gabinecie szymona gajowca

» spotkania z klasykami literatury wsip

» spotkania z klasykami literatury wsip

» życzenia urodzinowe w średniowiecznym stylu

więcej...

Ściągi, wypracowania, pisanie prac, prace na zamówienie, charakterystyki, prace przekrojowe, motywy literackie, opisy epok, ściągi i wypracowania z polskiego, historii, geogfafii, biologi, matura
www.e-buda.pl - ściągi i wypracowania

Copyright © 2011 e-buda.pl