PISANIE PRAC

Piszemy prace na zamówienie. Każda z prac przygotowywana jest indywidualnie na zamówienia dla klienta. Nasz kadra zmierzy się z każdym polonistycznym tematem. Więcej informacji:

INFO

ŚCIĄGI WYDRUKOWANE

Opracowaliśmy unikalne zestawy ściąg. Są to gotowe, wydrukowane komplety ściąg, które zostały przygotowane na bieżącą maturę. Więcej informacji o ściągach:

MATURA CD

Dzięki naszej płycie bez problemu przygotujesz się do matury. Na CD umieściliśmy gotowe wypracowania, opracowania, powtórki epok oraz wiele dodatków i bonusów, które pomogą Ci przygotować się do matury. Więcej informacji na temat wypracowań:

INFORMATOR

Strona główna » Matura cd » Ściągi z polskiego wypracowania z polskiego » Wypracowania z polskiego - spis  »  

>>>Kup "matura cd" !!!<<<

 

Wypracowanie to zostało zamieszczone automatycznie poprzez przekonwertowanie plików DOC na TXT. Skutkiem czego niektóre wypracowania są zamieszczone w nieestetyczny sposób za co bardzo przepraszamy wiąże się to z brakiem tabel i formatowania tekstu w plikach txt jak to ma miejsce w oryginalnych plikach doc zamieszczonych na płycie. Zamieszczone wypracowanie jest jedynie elementem informacyjnym i potwierdzającym wielkość naszego zbioru.


Poniżej przedstawione jest jedynie początkowa część wypracowania
znajdującego się na matura cd.
Oczywiście nie przedstawiamy całości
w celu zabezpieczenia się przed kopiowaniem.



Adam Mickiewicz Dziady cz. II, IV, I Dziady kowieńsko-wileńskie , wydane zostały obok Grażyny w 1823 r. w II tomie Poezyj . Całość poprzedza wiersz Upiór 1 Według opowieści tych, którzy bliżej cmentarza mieszkali (w.13), corocznie, nocą na niedzielę czwartą (w.17)2 ukazywał się upiór. Samobójca, z piersią skrwawioną (w.19)3 żali się na los, który każe mu Ujrzeć ją znowu, poznać się, rozłączyć (w.38). Tak jak z życia ze strony ludzi spotyka go tylko drwina lub litość; ma to za nic jeżeli miłą przyjmie go życzliwie. Odautorskie wyjaśnienie obrzędu Dziadów4 - ludowej uroczystości obchodzonej na Litwie, w Prusach i w Kurlandii dla uczczenia pamięci zmarłych przodków. Obrzęd sięga czasów pogańskich i zwał się ucztą kozła . Dziady. Część II Motto z Hamleta Szekspira: Są dziwy w niebie i na ziemi, o których ani śniło się waszym filozofom 5 * Chór dwuwierszem Ciemno wszędzie, głucho wszędzie/ Co to będzie, co to będzie? rozpoczyna obrzęd. Guślarz nakazuje zamknąć drzwi i szczelnie zasłonić okna. Wykonanie poleceń potwierdza Starzec, a chór powtarza dwuwiersz. * Guślarz rozpoczyna zaklęcia wywołując dusze czyśćcowe. Wpierw, na znak spalonej kądzieli, przyzywa duchy lekkie (styl łagodny, pełen zdrobnień). Chór nawołuje, by wyraziły, czego im brakuje do zbawienia. Pojawia się para dzieci - Aniołków, Józio i Rózia. Dręczy ich nuda - troska wynikająca z braku dopełnienia, ustalenia losu i trwoga - z niepewności zbawienia wiecznego. Proszą o dwa ziarnka gorczycy, bowiem zgodnie z wola boską: Kto nie doznał goryczy ni razu/ Ten nie dozna słodyczy w niebie 6.Guślarz, a za nim Chór, obdarowawszy dzieci zgodnie z ich życzeniem, odsyłają je. * Zbliża się północ, Guślarz nakazuje rozpalenie kadzi z wódką. Teraz wzywa najcięższe duchy. Zza okna7 dochodzi głos wżywającego o litość. Przemawia Widmo Pana(groza, makabryzm) - dziedzica wioski, który trzy lata temu zmarł. Cierpi potępienie skazany na wieczny głód. Żarłoczne ptactwo - duchy ludzi , których przywiódł do śmierci swym okrutnym postępowaniem (białe - jeśli byli dobrzy, czarne - jeśli źli), odbierają mu każdą okruszynę strawy. i krople wody. Chór Ptaków Nocnych ( Sowy, kruki i puchacze ) zapowiadają, iż męka jego będzie wieczna. Kruk - zakatowany na śmierć mężczyzna, który głodując sięgnął po pańskie jabłka, Sowa - nieszczęśliwa wdowa z maleńkim dzieckiem, którą w mróz najgorszy nakazał wyrzucić, bo przeszkadzała mu swym żebraniem w zabawie - potwierdzają okrucieństwo dziedzica. Widmo puentuje: Bo kto nie był ni razu człowiekiem,? Temu człowiek nic nie pomoże. 8. * Guślarz i Chór odsyłają ducha. Guślarz podpala wianek z cząbru (macierzanki) i ślazy - ziół nie przynoszących pożytku ani ludziom ani zwierzętom. W ten sposób przywołuje ducha Dziewczyny. (śpiewa piosenki, styl sentymentalny) Strojna, lekka i bardzo piękna pojawia się w kaplicy. Zosia była wieśniaczką, która nie zaznając miłości, lekceważąc zaloty chłopców zmarła w wieku 19 lat. Nie cierpi mąk, lecz lekka jak piórko fruwa miotana po świecie nie mogąc Ani wzbić się pod niebiosa, / Ani ziemi dotknąć.. . Prosi, by pochwycili ją młodzieńcy i przyciągnęli ku ziemi. Jednak zabiegi są bezowocne, bowiem: Kto nie dotknął ziemi ni razu/ Ten nigdy nie może być w niebie . Guślarz wyznaje, iż zgodnie z wolą nieba cierpieć będzie jeszcze 2 lata, po tym czasie dane jej będzie stanąć za niebiesim progiem . (Scena dodana po napisaniu cz. IV, przez autora nazwana przejściem )). Guślarz po raz ostatni zaklina dusze rzucając w kąt kaplicy garść maku i soczewicy. W tej chwili ku jednej z wieśniaczek w żałobie zaczyna iść Widmo. Wzrok ma dziki i zasępiony , bez słowa wpatruje się w twarz dziewczyny., a Od piersi aż do nóg sięga pąsowa wstęga 9. Guślarz wzywa, by Widmo objawiło czego mu potrzeba, duch jednak milczy10 i choć wypowiadane są zaklęcia - nie odchodzi również. Wreszcie Guślarz zwraca się do pasterki, która zachowuje się równie dziwnie: zdrętwiałą milczy i uśmiecha się. Kiedy , zgodnie z nakazem Guślarza, wyprowadzano dziewczynę z kaplicy, ta spoglądała na Widmo podążające krok w krok za nią. Dziady. Część IV Historia pośmiertnego losu młodzieńca z wiersza Upiór Motto: Podniosłem wszystkie zmurszałe całuny leżące w trumnach; oddaliłem wzniosłą pociechę rezygnacji, jedynie po to, by sobie wciąż mówić: - Ach, przecież to tak nie było! Tysiąc radości zrzucono na zawsze w doły grobowe, a ty stoisz tu sam i przeliczasz je. Nienasycony! nienasycony! Nie otwieraj całkowicie podartej księgi przeszłości!... Czyż nie dość jeszcze jesteś smutny? 11 Ksiądz (greckokatolicki) wzywa dzieci do modlitwy zgodnej z dniem dzisiejszym - Zaduszkami. Czytanie odpowiedniego rozdziału Ewangelii przerywa pukanie do drzwi. Wchodzi12 dziwacznie odziany młodzieniec. Dzieci sądzą, że jest upiorem. Ten zaś przedstawia się jako Umarły dla świata pustelnik. Pytany o imię przyznaje, że przed 3 laty gościł w tych stronach, teraz zaś powrócił. Następnie śpiewa żałosną pieśń miłosną. Ksiądz widząc dziwny nastrój przybysza próbuje go uspokoić, przywołuje dzieci. Jedno z nich beztrosko pyta o strój przybyłego ( Z różnych kawałków sukmany,/ Na skroniach trawa i liście,/ Wytarte płótno, przy pięknej kitajce (tafta)?/ ... na sznurku blacha?/ Różne paciorki, wstążek okrajce? Zdenerwowany Pustelnik upomina dziecko, przypomina znana sobie niegdyś oszalałą z miłości kobietę, która wyglądała równie dziwnie jak on teraz. I on ją wyśmiewał, by doświadczywszy nieszczęścia sam skazywać się na drwiny. Ksiądz próbuje namówić go do jadła, jednak przybysz wspominając powieści Goethego i Roussea chwyta za nóż.. Odbiera mu go ksiądz. Wreszcie, spoglądając na trzy płonące świece13, rozpoczyna swe wyznanie. * Opowieść Gustawa jest bezładna, przerywana wybuchami rozpaczy i namiętności: młodzieniec zdolny i wrażliwy poznał dziewczynę. Połączyło ich podobieństwo upodobań i wzajemne zrozumienie. Ze strony chłopca była to wielka miłość, jednak dziewczyna wyszła za innego (historia nieszczęśliwego kochanka). Miota nim miłość i rozpacz; rozpamiętuje nieszczęście z niezwykłą intensywnością. * Młodzian nie rozumie dlaczego to uczyniła. Oskarżenia ukochanej o zdradę miesza ze słowami czułej wyrozumiałości. Jego wyznania zawierają wielki ładunek moralnego niepokoju. Ma poczucie, że jego nieszczęście nie jest tylko sprawą prywatną, że pociąga za sobą zagagładę wartości ogólniejszych. Był chłopcem uzdolnionym, pełnym zapału (deklamuje Odę do młodości ), a nieszczęście złamało go i zniszczyło. Ze swoim samotnym cierpieniem znalazł się poza obrębem społeczności. Jest romantycznym indywidualistą, który jednak samotność przeżywa bardzo tragicznie i traktuje jako grzech. * Udręczony zwraca się o pomoc do księdza (z powołania i zawodu jest znawcą spraw ludzkiego sumienia; był nauczycielem Gustawa i wpoił mu wiarę w ideały). Ich dialog należy do najdramatyczniejszych w polskiej literaturze dramatycznej. Ksiądz - racjonalista pełen wiary w rozumny porządek świata i społeczeństwa, potrafiący pogodzić to przekonanie z zasadami religii, traktuje go jako szaleńca. Gustaw przebija się sztyletem, ale pozostaje żywy. Ksiądz ociera się o sferę niesamowitości i wobec tych zjawisk jest bezsilny. Jego postawa zostaje skompromitowana. * Gustaw na koniec, niczym duchy z Dziadów cz. II, wygłasza maksymę: Bo słuchajcie i zważcie u siebie, / Że według bożego rozkazu: / Kto za życia choć raz był w niebie, / Ten po śmierci nie trafi od razu. i z wybiciem godziny dwunastej - znika. Był więc upiorem. Dziady część I Pierwsza część cyklu nigdy nie ukazała się za życia autora. Wydano ją po jego śmierci w 1860 r. w Paryżu (w wydaniu zbiorowym Pism Mickiewicza). Składają się na nią luźne sceny nie dające jednoznacznej całości. Sc.1. Dziewica, przyszła kochanka, oddaje się marzeniom. W przyrodzie obowiązuje zasada płciowości, rozumianej jako miłość i harmonia. Zatem i wśród ludzi, jeżeli dwie istoty są sobie przeznaczone, to według powszechnego prawa muszą się spotkać. Sc.2. Na obrzęd Dziadów idzie pochód ludzi. Guślarz, powtarzając słowa Ciemno wszędzie, głucho wszędzie prowadzi gromadę, Chór ją powtarza. * Młodzieńcy proszą dziewczynę z Romantyczności (tożsamą z Karusią), by na próżno nie rozpaczała po zmarłym kochanku ( Dla niego na mszę daj, młoda wdowo, / A dla nas żywych piękne daj słowo. ), a do Starca - by nie rozpaczał po bliskich ( Weź trochę szczęścia od nas szczęśliwych, / Szukaj umarłych pośród nas żywych ). * Ponownie Guślarz wzywa wszystkich, kto rozpaczą, / Kto wspomina i kto życzy , by ze świata mędrców przyszli na Dziady. * Dziecko, które nie pamięta, zmarłej przy jego narodzinach, matki prosi Starca, by powrócili do domu. Lecz ten żegnając z goryczą wnuka ( Boże! (...) Pobłogosław wnukowi - niechaj umrze młodo! ) idzie na uroczystość. * Młodzieniec Zaklęty snuje dziwna opowieść o rycerzu, który dobrowolnie poddał się zaklęciu w kamień. * Chór Młodzieży przypomina o prawach rządzących światem; Zgubionymi dlań są wszyscy, którzy w młode lata : byli bezczynni, izolowali się od otoczenia, nie potrafili cieszyć się młodością. * Do gromady dołącza Strzelec( Pieśń Strzelca ) i Gustaw - szukający miłości ( Ach, gdzie cię szukać? - od ludzi ucieknę, / Ach, bądź ty ze mną, świata się wyrzeknę! ). * Myśliwy Czarny (wyobrażenie złego ducha) kpi z wynurzeń Gustawa. * Całość kończy dialog Gustawa ze Strzelcem, który zapowiada wystraszonemu kochankowi: Wiedz naprzód, iż gdzie stąpisz, jest wszędzie nad tobą / Pewna istota, która z oczu cię [nie] traci, / I że chce ciebie w ludzkiej nawiedzić postaci . Dziady część III Dziadów cz. III, arcydzieło dramatu narodowego napisał Adam Mickiewicz w ciągu wiosny roku 1832 r. w Dreźnie (stąd określenie Dziady drezdeńskie ). Od wydarzeń wileńskich, będących przedmiotem utworu, upłynęło prawie dziewięć lat: Mickiewicza i innych filomatów aresztowano w październiku 1823 r., proces trwał prawie rok. Następne pięciolecie spędził poeta na zesłaniu w Rosji, skąd, dzięki staraniom przyjaznych mu Rosjan zdołał wyjechać w końcu 1829 r.. Lata do wybuchu powstania listopadowego zeszły mu na podróżach po Europie zachodniej, rok 1831 spędził w Wielkopolsce, skąd wrócił do Drezna. Świat przedstawiony utworu i sposoby jego kreowania Dziady część III prezentują dramat romantyczny. 1. Brak jedności: * czasu(trwa ponad rok, między poszczególnymi scenami są różne, nieraz kilkumiesięczne luki czasowe), * miejsca (Wilno: cela Konrada, cela księdza Piotra, apartamenty Nowosilcowa, cmentarz pod Wilnem; dworek pod Lwowem; Warszawa; Petersburg), * akcji (każda scena ma odrębną tematykę i własną dramaturgię); 2. Przestrzeń: * realistyczna: wiele autentycznych szczegółów, np. w opisie celi Konrada; * symboliczna: cmentarz jako magiczna przestrzeń obrzędu, cela Konrada jako grób-kolebka; * pokrewieństwo ze średniowiecznym misterium: pozioma organizacja: strona lewa to Zło, strona prawa to Dobro, pionowa organizacja: Niebo, Ziemia i Piekło; 3. Czas: * historyczny: konkretne daty:, np. 1 listopada 1823 r., autentyczne wydarzenia w których uczestniczą postacie historyczne; * mitu religijnego (cykliczny, mierzony świętami): cykl od Dziadów do Dziadów, Wielkanoc - Widzenie Księdza Piotra, Boże Narodzenie - Wielka Improwizacja, powtórzenie losów Chrystusa; * mitu agrarnego: cykl wegetacji roślinnej - bajka Żegoty, zima, obumieranie - niewola, wiosna, zapowiedź wolności - zmartwychwstanie, ziarno - młodzież, utajone życie posianego ziarna przygotowującego się do kiełkowania - więzienie 4. Postacie: * historyczne: występujące pod własnymi imionami i nazwiskami (Jan Sobolewski, Wysocki, Bajkow, Pelikan) wskazane innym mianem (Generał - Wincenty Krasiński; Doktor - August B(cu); * fikcyjne: kreowane zgodnie z konwencją realistycznej (prawdopodobieństwo psychologiczne): satyry (Literaci w Salonie warszawskim ) i karykatury (Senator) nacechowane symbolicznie, uwznioślone (ksiądz Piotr, Ewa); * fantastyczne tworzone w konwencji średniowiecznej alegorii (dobre i złe duchy, widma zmarłych). 5. Nawiązania do Biblii w myśli moralno-religijnej i filozoficznej, wzorach osobowych, wątkach i motywach fabularnych, symbolice, stylu: symbol krzyża (Wasilewski), zestawienie Podniesienia w czasie mszy z wyjazdem więźniów na zesłanie (tożsamość znaczeń), dzieje Polski jako powtórzenie biografii Chrystusa, studenci jako niewiniątka, car jako Herod, Konrad jako Samson, Petersburg jako wieża Babel i Babilon, zapowiedź powodzi ( Oleszkiewicz ), naśladowanie stylu Ewangelii i Apokalipsy św. Jana w Widzeniu księdza Piotra 6. Kompozycja: * otwarta, luźna, zacierająca związki przyczynowo-skutkowe pomiędzy poszczególnymi częściami, w której poszczególne sceny ukazują jakiś nowy aspekt świata; * połączenie elementów cechujących różne rodzaje literackie: dramatu ( Pan Senator ), epicki ( Ustęp ) i liryki ( Wielka Improwizacja ); * operowość (partie śpiewane); * stylistyka misterium (usytuowanie człowieka pomiędzy dobrem a złem, alegoryczność); * różnorodność konwencji i kategorii estetycznych: fantastyki z realizmem, języka potocznego (sc. I, VII i VIII) z symbolicznym językiem mistyki (sc. IV i V), tragizmu z komizmem (wisielczy humor więźniów), patosu (Wielka Improwizacja) z groteską (sceny z diabłami) i satyrą (sc. VII); 7. Prawa rządzące światem: * ścisły związek świata widzialnego i nadprzyrodzonego, podwójna, realistyczna i metafizyczna motywacja wydarzeń Wielka Improwizacja jako efekt wielkiej choroby (epilepsji) i opętania przez diabła, piorun zabijający Doktora jako zjawisko fizyczne i kara boża, W rezultacie dramat kreśli wizję świata pełnego wielorakich znaczeń, w którym losy jednostki i zbiorowości nabierają metafizycznych sensów. III cz. Dziadów jest prób...

 

>>>Kup "matura cd" !!!<<<

SZYBKA ŚCIĄGA








Lektury - spis. Jak pisać.

PRZYDATNE INFORMACJE

» bezpłatna powtórka przed maturą z WOS’u

» wiosenny semestr na Uniwersytecie

» internetowe warsztaty dla maturzystów

» salon edukacyjny Perspektywy 2011

» konkurs na najciekawszą trasę wycieczki

» weź udział w projekcie edukacyjnym

SZUKANE W PORTALU

» karta pracy tadeusz borowski odpowiedzi

» wiersz o roztargnionej królewnie

» czyje portrety znajdują się w gabinecie szymona gajowca

» spotkania z klasykami literatury wsip

» spotkania z klasykami literatury wsip

» życzenia urodzinowe w średniowiecznym stylu

więcej...

Ściągi, wypracowania, pisanie prac, prace na zamówienie, charakterystyki, prace przekrojowe, motywy literackie, opisy epok, ściągi i wypracowania z polskiego, historii, geogfafii, biologi, matura
www.e-buda.pl - ściągi i wypracowania

Copyright © 2011 e-buda.pl